MENU

Natuurlijk gezond

Ben jij er klaar voor om zelf de verantwoording te nemen voor jouw gezondheid en vitaliteit?
Wil jij begeleid worden naar een oude dag vol gezondheid, bruisende vitaliteit en geluk? Lees de ervaringen

Vraag jij je wel eens af of tarwe nu echt zo slecht voor je is?

 

Misschien ben je al eens bij Rineke en mij op een Checkup Experience Day geweest? 

Misschien heb ik je tijdens of na een Levend Bloed Analyse of een Colon Hydrotherapie behandeling al eens verteld dat het wel eens goed voor je zou kunnen zijn om de tarwe een poosje weg te laten uit je dieet?

  • Wat is er toch aan de hand met de tarwe?
  • Is tarwe nu echt zo slecht?
  • Als ik geen gluten allergie of intolerantie heb, dan kan ik toch gewoon tarweproducten eten?
  • Vroeger werd er toch ook veel brood gegeten zonder dat mensen hier last van kregen?

Allemaal logische vragen die door je hoofd kunnen spoken. Hoe zit dat nu eigenlijk echt en waarom wordt er steeds vaker geadviseerd om voorzichtig te zijn met tarweproducten? Lees hieronder mijn ideeën daarover.


Een stukje tekst van Wikipedia:
Gluten (van het Latijnse gluten, lijm) is de naam van een groep eiwitten die, net zoals zetmeel, worden aangetroffen in het endosperm van granen (tarwe, rogge, gerst, spelt, teff, rijst en mais) en de producten die ervan worden gemaakt. Het eiwit van tarwe bestaat voor ongeveer 80% uit gluten. Durum (Triticum durum - een graansoort) wordt harde tarwe genoemd en heeft een bijzonder hoog glutengehalte. Gluten is niet in water oplosbaar en wordt door de plant opgeslagen in de graankorrel om te dienen als reservevoedsel.

Niet-granen, zoals wilde rijst, boekweit, quinoa (spreek uit als kienwa), amaranth, sojabonen en zonnebloempitten bevatten geen gluten. Dierlijke producten bevatten nooit gluten.

Gluten wordt onderverdeeld in twee groepen eiwitten, de glutenines en de gliadines. Alleen de gliadinefractie van het gluten kan aanleiding geven tot coeliakie (glutenintolerantie). Granen met weinig tot geen van deze gliadines (rijst, mais, teff) kunnen wel gegeten worden door mensen met coeliakie en staan daarom (onterecht) bekend als glutenvrij.


Ingewikkeld?
Ik kan me voorstellen dat je na het lezen van deze tekst het alleen nog maar ingewikkelder vind worden. Wat mag ik nu wel eten? Wat niet? Heb ik Coeliakie? Heb ik overgevoeligheid voor gluten?

Zijn de gluten het grootste probleem?
Naar mijn idee zijn het niet eens de gluten in de tarwe die het grootste probleem vormen. Wel kun je in beschouwing nemen dat er tegenwoordig 7 keer zo veel gluten in een tarwekorrel zitten dan oorspronkelijk. Ook is dit eiwit voor veel mensen moeilijk te verteren, omdat onze spijsvertering hiervoor niet voldoende enzymen aanmaakt. In dat geval is het dus wel verstandig om de gluten te mijden of te beperken of het enzym toe te voegen aan de voeding.


Als de gluten niet het probleem zijn, waarom zouden we dan toch de tarweproducten moeten vermijden of drastisch beperken?

  • Tarwe is een enorme bron van koolhydraten, welke ervoor zorgen dat er behoorlijke pieken en dalen ontstaan in onze bloedsuikerspiegel. Iedere keer als we in een “dal” zitten “vraagt” ons lichaam om een nieuwe hoeveelheid koolhydraten om zo snel mogelijk weer uit dit dal te komen. Dit kan dus zorgen voor flinke zin om te snaaien en tussendoortjes te eten, die ons dik maken en ook weer zorgen voor een nieuwe piek met daarna dus ook weer een nieuw dal.
  • Een ander probleem met de tarwe tegenwoordig is dat veel tarwe genetisch gemanipuleerd is. En zelfs als de tarwe niet van een veld komt wat genetisch gemanipuleerd is, is de kans groot dat het toch besmet is door overgewaaide korrels uit de buurt van een ander veld waar wel genetische manipulatie heeft plaatsgevonden. Bij de genetische manipulatie wordt een middel gebruikt, waardoor de slijmvliezen van de spijsvertering van de insecten worden opgeblazen. Hierdoor gaan de insecten dus dood. Wij sterven niet aan dit middel, maar wat voor invloed heeft dit middel op de slijmvliezen van onze spijsvertering?
  • Bij de Levend Bloed Analyse kom ik bij meer dan 50% van de mensen tegen dat er een zeer grote waarschijnlijkheid is op een permeabele (te veel doorlaatbare) darm of wel een lekkende darm. Vaak heeft het inzetten van alleen een probioticum (goede darmbacteriën) geen zin, omdat in dit stadium de slijmvliezen van de darmwand te veel zijn aangetast. De darmbacteriën hebben dan geen bodem (de slijmvliezen) om zich aan te hechten. Hier is het dus belangrijk om eerst de slijmvliezen te herstellen.

Olie op het vuur
Hier komen we dus terug bij de tarwe. Tarwe werkt als olie op het vuur gooien. Iedere keer als er tarwe wordt geconsumeerd, worden de slijmvliezen van de darmen weer een beetje meer geprikkeld en beschadigd. Daarom is het dus zeer verstandig om voor een bepaalde periode deze olie van het vuur af te halen en de tarwe dus te vermijden.

Moeten we dan onze makkelijke en lekkere boterhammetjes, crackers, beschuitjes, etc. laten staan?
Ja liever wel, maar niet getreurd er is een heel goede en lekkere oplossing, namelijk het heerlijke, tarwe- en glutenvrije en inmiddels behoorlijk beroemde DOLI-brood.

Klik op de foto om naar het recept van het brood te gaan.


‘s Werelds eerste GLUTEN SUMMIT zou je leven wel eens kunnen veranderen!

Lees meer en beluister de video van Dr Tom O'Bryan