MENU

Natuurlijk gezond

Ben jij er klaar voor om zelf de verantwoording te nemen voor jouw gezondheid en vitaliteit?
Wil jij begeleid worden naar een oude dag vol gezondheid, bruisende vitaliteit en geluk? Lees de ervaringen

Heerlijke recepten voor gezond, super lekker, glutenvrij brood en het beroemde DOLI brood
 

 

Hoe het allemaal begon met het glutenvrij brood:

Mijn lieve schat hield zo enorm veel van zijn boterhammetje, liefst met kaas of vleeswaren.

Ik heb hem nooit verteld dat hij dit niet moest of mocht eten, maar hij hoorde mij zo vaak tegen cliënten vertellen, wat ze beter konden eten dan het gewone brood met weekmakers, vershouders, smaakversterkers, gist en diverse scherpe granen dat hij mij steeds vaker ging vragen: “Wat kan ik dan wel eten dat goed voor me is?”

Ik antwoordde dan, dat hij salades mee zou moeten nemen naar zijn werk of fruit. Omdat je dit niet even in je binnenzak kan stoppen, vond hij dit veel te onhandig en liet het er maar weer bij tot het moment dat hij een brochure zat te lezen over graanschade.

Ineens veerde hij op en riep: “Lies, hier staat dat je zelf een brood kan bakken zonder granen en alle gebruikelijke toevoegingen, wat veel lekkerder is dan gewoon brood! Kunnen we dat niet eens proberen?”

Dus de volgende dag naar de natuurwinkel voor de ingrediënten. Het maken van het glutenvrij vezelbrood bleek enorm gemakkelijk, zoals je hieronder kunt lezen.

En het resultaat: VERRUKKELIJK!!!!

Na een beetje experimenteren hebben we het glutenvrij vezelbrood steeds meer verbeterd en door het toevoegen van rozijnen en eventueel wat fruit of noten is er geen beleg meer nodig. Het brood is zo te eten zonder boter of wat voor beleg dan ook, dus ook de kaas en vleeswaren konden van het menu geschrapt worden.

Het recept is erg makkelijk. Je kunt het niet fout doen. Wij variëren steeds met de hoeveelheden en wegen nooit iets af en telkens zijn de broden weer om je vingers bij op te eten. Omdat sommige mensen toch graag een richtlijn willen, hebben we één keer de hoeveelheden afgewogen. Het resultaat vind je dus in deze recepten.

Eén waarschuwing nog vooraf:
Dit glutenvrij vezelbrood is zo lekker, dat je er maar moeilijk van af kunt blijven als het eenmaal in je keuken ligt.
Als je dus op dieet bent, bak dan kleine broodjes die snel op zijn.
Daarentegen, als je stoelgang verbetert, zal je gemakkelijker van een plateau (stilstand in het afvallen) af komen. En verder zorgen de vezels in het brood dat je snel een vol en voldaan gevoel hebt. Je maag zal heel snel gevuld zijn, waardoor je vanzelf minder behoefte aan eten hebt.

Extra voordeel:
Door de toevoeging van zachte en slijmvormende vezels, zoals chiazaad, lijnzaad en psyllium, zorgt dit brood er voor dat je een enorm goed ontlastingspatroon ontwikkelt. Mensen met verstoppingen (*), zullen er veel baat bij hebben, maar ook mensen met te zachte en brijige ontlasting zullen merken dat hun stoelgang aanzienlijk verbetert.

De vezels zorgen ervoor dat er niet te veel vocht aan de darminhoud wordt onttrokken en zorgen er ook voor dat er voldoende bulkvorming is om de nodige afvalstoffen uit de darm te verwijderen. Verder zijn de vezels een uitstekende voedingsbron voor de goede darmbacteriën die we nodig hebben voor een juiste vertering en barrièrefunctie.

(*)Belangrijke mededeling voor mensen met verstoppingen:
Als je vaker meerdere dagen achtereen geen ontlasting hebt, gebruik dan niet dit glutenvrij vezelbrood! Neem dan contact met ons op om te vragen wat je beter kunt doen of klik hier.
Bovendien is het belangrijk om voldoende water (1,5 tot 2 liter per dag) te drinken, liefst voorafgaande aan het eten van het brood.

 


We hebben inmiddels een tweede recept ontwikkeld voor mensen die minder koolhydraten willen nuttigen.
Dit glutenvrij vezelbrood hebben we het DOLI (Dous Liesbet) brood genoemd en is uiteraard ook gluten en tarwevrij. Het recept volgt als eerste.


Hier volgen de recepten

Het DOLIbrood

Vernieuwd broodrecept met weinig koolhydraten en dus een veel lagere glycemische index.

Alle ingrediënten van het DOLIbrood zijn bij ons in de praktijk te verkrijgen en we hebben zelfs een compleet starterspakket samengesteld, zodat je direct aan de slag kan.

Ingrediënten - Hoeveelheid

Voor het deeg:

  • Amandelmeel - 200 gram
  • Quinoameel (spreek uit als: kienwameel) - 180 gram
  • Boekweitmeel -of grutten - 70 gram
  • Chiazaad - 50 gram (of gebroken lijnzaad)*
  • Sesamstrooisel (Gomasio) - 50 gram
  • Psylliumvezels - 25 gram **
  • Kokosrasp - 50 gram
  • Fijngehakte noten (walnoten, paranoten, amandelen, etc.) – 150 gram of 150 gram extra amandelmeel
  • Zout - Naar smaak liefst Himalayazout of Keltisch zeezout (10 tot 15 gram)
  • Water - ¾ liter
  • Rozijnen en of Gojibessen *** – eventueel een handje
  • Kokosolie -50 gram

Om te bestrooien:

  • Zonnebloempitten - 75-100 gram
  • Sesamzaad - Klein beetje, moeilijk in grammen uit te drukken
  • Karwijzaad - Toefje (mag hoeft niet)

 


Het traditionele glutenvrije vezelbrood

Ingrediënten - Hoeveelheid

Voor het deeg:

  • Rozijnen - 150 gram
  • Gierstmeel - 150 gram
  • Maïsmeel - 150 gram
  • Boekweit meel - 100 gram
  • Boekweit (grutten) - 50 gram
  • Chiazaad - 50 gram (of lijnzaad)*
  • Sesamstrooisel (Gomasio) - 50 gram
  • Psylliumvezels - 25 gram **
  • Kokosrasp - 50 gram
  • Zout - Naar smaak liefst Himalayazout of zeezout (10 tot 15 gram)
  • Banaan - 1 in kleine stukjes gesneden
  • Water - ¾ liter
     

Om te bestrooien:

  • Zonnebloempitten - 75-100 gram
  • Sesamzaad - Klein beetje, moeilijk in grammen uit te drukken
  • Karwijzaad - Toefje (mag hoeft niet)

Bereidingswijze van beide broden:

  • De rozijnen en of gojibessen *** wassen en ± 5 tot 10 minuten laten weken in de ¾ liter lauwwarm water met kokosolie
  • Overige ingrediënten toevoegen en door elkaar mengen
  • Roer tot een dik cakeachtig beslag/deeg (dit kan gewoon met een pollepel)
  • De liefst glazen ovenschaal (alsjeblieft géén teflon) invetten met extra vierge Kokosolie of biologische roomboter en bestrooien met zonnebloempitten
  • Schaal tot maximaal 5 cm vullen (onze schaal is 25 cm x 16 cm x 5 cm)
  • Bestrooien met zonnebloempitten, sesamzaadjes en karweizaad
  • Bakken in voorverwarmde (hetelucht) oven op 200 graden Celsius, 30 tot 35 minuten, afhankelijk van de dikte

Variatiemogelijkheden:

  • Gebruik eens kastanjemeel, kikkererwtmeel, hennepzaad (gepeld), diverse noten en diverse vruchten (ons favoriete fruit voor het brood is een banaan)
  • Voeg eens een handje Gojibessen *** toe.

* In plaats van Chiazaad kun je ook lijnzaad gebruiken. Omdat lijnzaad snel ranzig wordt, is het brood dan minder lang houdbaar (bij verstopping werkt Chiazaad ongeveer 10 maal beter dan lijnzaad).

Varieer naar hartenlust.
Deze broden kunnen nauwelijks mislukken!!!

** Belangrijk:
De keren dat wij vernamen dat het brood te klef was, waren er meestal geen of de verkeerde Psylliumvezels (vlozaad) gebruikt. De hele vlozaadjes nemen te weinig vocht op en zijn daarom niet geschikt. De Psylliumvezels zorgen dat het brood enigzins aan elkaar gebonden blijft. Ook is vaak Colon Clean (een mengsel van Psyllium en Inuline) geprobeerd. Helaas is ook dit steeds tot mislukken gedoemd.

Psylliumvezels zijn bij ons in de praktijk te koop. Je kunt ze ook bestellen via www.sundancer.nl. Op de website van Sundancer kun je nog veel meer verantwoorde, lekkere en biologische producten vinden en veel goede informatie voor een gezonde en natuurlijke leefwijze.

*** Let op: Gojibessen behoren tot de familie van nachtschades.

Tip: Als je de enige bent die het brood eet, kun je plakken invriezen en naar behoefte uit de vriezer halen. Het brood is, buiten de vriezer, niet langer dan 3 à 4 dagen te bewaren.

Alle ingrediënten van het Dolibrood zijn bij ons in de praktijk te verkrijgen en we hebben zelfs een compleet starterspakket met alle ingrediënten samengesteld, zodat je direct aan de slag kan. Het pakket kost € 79,95 en heeft voldoende ingrediënten om minimaal 3 broden te bakken. Een aantal ingrediënten dient dan aangevuld te worden. Eén brood van het formaat zoals bovenstaand kost ongeveer € 20,- per brood. Dit lijkt erg duur, maar in de praktijk valt dit heel erg mee. Één plak brood is voor de meeste mensen voldoende per maaltijd. Je geeft je lichaam echte voeding en geen stoffen, waarmee je de darmflora uit balans brengt en erger nog de darmslijmvliezen beschadigt. Je hebt op dit brood ook absoluut geen beleg meer nodig, dus voor ongeveer € 1,- per maaltijd geef je jouw lichaam verantwoorde en heel lekkere voeding.

We wensen je veel plezier met het bereiden van dit glutenvrij vezelbrood en vooral:

EET SMAKELIJK!!!!


‘s Werelds eerste GLUTEN SUMMIT zou je leven wel eens kunnen veranderen!

Lees meer en beluister de video van Dr Tom O'Bryan

   

Tips bij Obstipatie of Verstopping

Tips voor glutenvrije uitjes vind je hier